domingo, 26 de septiembre de 2010

¿Cuando se pega un potaje?





Cuando tu nariz huele de pronto que se te ha pegado el potaje.

Pues lo mismo en este paraíso de sentido común hacia el que está desembocando, con la fluidez de las cabras de Cherino bajando plácidamente por el Palmarillo, toda la ciencia emergente que por fín emergió, como unos peazo de reyes magas, y que apesta en un sentido glorioso, por lo menos. Er Fato la Zienzia Moerna de estos años, meses, y días, huele a coherencia. Una coherencia bestial. Coherencia como valencias. Entre no átomos. Sino teorías. Escritos en Springer Verlag. Y otras tan prestigiodiosas editoristas. Prestidigitación en el lenguaje sin duda. Pero ahora es coser y cantar. Los científicos aperturistas y holistas están escribiendo artículos híbridos, fertilizados por distintos campos del conocimiento. Nomiento. Aquí a este blog llueven con insistencia tales articulos. Que yo de vez en cuando, en medio de tan arreciadora como cariñosa tormenta, pongo en adobo para que luego el potaje sepa a adobo. En estos comentarios a tan estruendosa procesión. Coser y Cantar. Cosen estos científicos fronterizos retales distintos después de comprobar que casan. Entre sí. Vamos. Son lo mismo. Identidad resultado de la fusión. Y más identidad. Y más fusión. La Jarapa resultante ya se harán una idea. Preciosisima.

Y no sé por qué diablillos del buscador de yajú, al que raramente accedo, me metió dentro del zimbyblog, buscado en caché, esta referencia tan interesante (para variar) que les pego ahorita. Busquen y descarguen con gusto, y vayan preparando las especies, al menos chili. El artículo completo. Que es libre. (¡Que haya que especificarlo! amoh amoh! ke lla farta menoh!).

Steps to a Semiotics of Being



Abstract

The following points, which represent a path to a semiotics of being, are pertinent to various sub-fields at the conjunction of semiotics of nature (biosemiotics, ecosemiotics, zoosemiotics) and semiotics of culture—semioethics and existential semiotics included. 1) Semiotics of being entails inquiry at all levels of biological organization, albeit, wherever there are individuals, with emphasis on the living qua individuals (integrated biological individualism). 2) An Umwelt is the public aspect (cf. the Innenwelt, the private aspect) of a phenomenal/experienced world that is organism-specific (rather than species-specific) and ultimately refers to an existential realm. 3) Existential universals at work on Earth include seeking out the edible, dwelling in a medium, holding a phenomenal world (possibly an Umwelt) and being endowed with life, and consequently being mortal. 4) Human Umwelten include speechless Umwelten, spoken Umwelten and alphabetic Umwelten. 5) An Uexküllian phenomenology—stating that semiotic states represent the general class to which all mental/cognitive states belong—can draw on the works of the phenomenologists David Abram and Ted Toadvine (The notion of semiotic states is treated in Tønnessen 2009a: 62–63. For an introduction to eco-phenomenology, see Brown and Toadvine (eds.) 2003). 6) A task for such a phenomenology is to portray the natural history of the phenomenal world. 7) An imperative task in our contemporary world of faltering biological diversity is that of Umwelt mapping, i.e. a mapping of ontological niches. 8) The ecological crisis is an ontological crisis with historical roots in humankind’s domestication of animals and plants, which can be taken as archetypical for our attempted planet-scale taming of the wild. 9) The process of globalization is expressed by correlated trends of depletion of semiotic diversity and semiotic diversification. 10) Semiotic economy is a field which task it is to map the human ontological niche insofar as its semiotic relations are of an economic nature. All ten points will be commented (explicitly or implicitly) in due time.

Keywords Phenomenology - Perception - Value - Semiotic causation - Umwelt terminology - Umwelt mapping

The current work has been carried out as part of the research projects The Cultural Heritage of Environmental Spaces: A Comparative Analysis between Estonia and Norway (EEA–ETF Grant EMP 54), Dynamical Zoosemiotics and Animal Representations (ETF/ESF 7790) and Biosemiotic Models of Semiosis (ETF/ESF 8403) and partaking in the Centre of excellence in cultural studies (CECT).

No hay comentarios:

Publicar un comentario

yesyukan